آشنایی با دامنه (Domain) و نکات مربوط به آن

دامنه چیست

دامنه یا دامین یا domain نامی یکتا و بیانگر هویت و نشانی دسترسی به یک وب سایت است. هر دامنه از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول نامی است انتخابی، که هر فرد می تواند بنا برحیطه فعالیت و سلیقه خود آن را انتخاب نماید. بخش دوم نیز که با یک نقطه (dot) از بخش اول جدا می‌شود، پسوندی است قراردادی که از دو تا شش حرف تشکیل شده است و هر فرد می‌تواند با توجه به موضوع وب سایت خود یکی از آن ها را انتخاب نماید.

قسمت های تشکیل دهنده دامنه

قسمت اول آدرس اینترنتی با www آغاز می شود. قسمت دوم آن، نام دامنه است و قسمت سوم، پسوند یا شناسه دامنه نامیده می شود.
به عنوان مثال آدرس سایت میلیونر باش به صورت www.melyoonerbash.ir/ می باشد. در این آدرس، قسمت بعد از www یعنی melyoonerbash.ir/ اصطلاحا دامنه نامیده می شود. همچنین به melyoonerbash نام دامنه و به com پسوند دامنه می گویند.

انواع دامنه بر حسب پسوندهای انتخابی

domain , دامنه

پسوندها دارای انواع مختلفی می باشند که هر یک برای اهداف خاصی مورد استفاده قرار می گیرند که رایج ترین آنها عبارتند از: com ، net ، org ، ir ،biz ، info.

بررسی کاربرد دامنه های مهم و رایج

com.

این پسوند مخفف کلمه Commercial به معنای تجاری است که اکثرا جهت استفاده برای سایت هایی که به اموری مانند خرید و فروش، معرفی محصولات، خدمات و مانند آن مربوط می شوند، مناسب می باشد. اگرچه امروزه بسیاری از سایت های چند منظوره، نیز از پسوند com استفاده می کنند.

net.

این پسوند مخفف Network به معنای شبکه است. این نوع پسوند، معمولا توسط سایت هایی مانند شبکه های اطلاع رسانی، شرکت های اینترنتی و سایر موارد مشابه مورد استفاده قرار می گیرد.

org.

این پسوند مخفف واژه Organization به معنی سازمان و تشکیلات‌ می باشد و معمولاْ توسط مؤسسات و سازمانهای غیر انتفاعی که غالبا فعالیت غیر تجاری (یا حتی تجاری) دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

ir.

پسوندهایی همچون ir نمایانگر دامین های کشوری و ملی است: مانند ir (ایران)، jp (ژاپن)، de (آلمان), uk (انگلیس ) و …. که در انتهای نام Domain ها قرار می گیرند.

biz.

مخفف Business به معنی تجارت می ‌باشد که مخصوص سایت های تجاری به ویژه خدمات مربوط به ‌تجارت الکترونیک، ایجاد گشته است.

info.

این پسوند مخفف واژه Information به معنی اطلاعات می‌باشد که در سایت هایی مورد استفاده قرار می گیرد که به نحوی با امر اطلاع رسانی در هر موردی، مرتبط می باشند.

gov.

مخفف واژه Government به معنی دولت می باشد و این پسوند مربوط به وب سایت نهادهای دولتی است.

edu.

مخفف واژه Education به معنی آموزش می باشد و برای مقاصد آموزشی مانند پایگاه های علمی و آموزشی به کار می رود.

web.

این نوع پسوند مناسب وب سایت هایی می باشد که به مباحث مربوط به web می پردازند.

name.

این نوع پسوند خاص افراد (اشخاص حقیقی) ایجاد شده است. در حقیقت کلیه افرادی که با هر دلیل شخصی می خواهند برای خود وب سایت ایجاد کنند می توانند از این پسوند استفاده نمایند.

انواع دامنه های ir

ir.

پسوند دامین های ایرانی می باشد و ثبت آن توسط افرادی که به طور قانونی مقیم ایران هستند امکان پذیر است.

co.ir

این پسوند مخصوص سازمان ها و شرکت های غیر دولتی می باشد. شرکت های متقاضی این پسوند باید دارای شرکت ثبت شده باشند.

ac.ir

این پسوند مخصوص موسسات آموزش عالی دارای مجوز وزارت علوم، وزارت بهداشت، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و ارائه کپی مجوز مذکور الزامی می باشد.

sch.ir

این پسوند مخصوص مدارس، موسسات آموزشی و سایر سازمان های آکادمیک تحت مجوز وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بوده و ارائه کپی مجوز مذکور و درخواست کتبی در سربرگ موسسه، الزامی می باشد.

net.ir

این پسوند مخصوص شرکت های ارائه دهنده خدمات شبکه و ISP ها بوده و ارائه کپی مجوز ISP الزامی می باشد.

gov.ir

این پسوند برای بخش های اجرایی موسسات، وزارتخانه ها و سازمان های زیرمجموعه قوای مجریه، مقننه و قضاییه جمهوری اسلامی ایران بوده و ارائه درخواست کتبی در سربرگ موسسه الزامی می باشد.

org.ir

این پسوند مخصوص انجمن های علمی، سازمان های غیر انتفاعی رسمی و موسسات بین المللی ثبت شده است که دولت ایران یا یکی از موسسات آن، عضو آن هاست و ارائه کپی روزنامه رسمی موسسه الزامی می باشد.

id.ir

این پسوند برای اشخاص حقیقی تابع کشور ایران قابل استفاده است و ارائه تصویر شناسنامه متقاضی الزامی می باشد.

نکات مهم در انتخاب دامنه مناسب

نام دامنه سایت در سئو و کسب رتبه های بهتر موثر است. نام سایت، به صاحب امتیاز دامین تعلق دارد و نمی توان در آن تقلب کرد. زیرا بعد از آن که ثبت شد، تا پایان زمان مالکیت همان است که در ابتدا ثبت شده است.

از دیدگاه موتورهای جستجو در انتخاب نام دامنه، مهم ترین عامل، وجود کلمات کلیدی سایت در دامین است. بهترین زمان برای شروع به بهینه سازی یک سایت همان ابتدای کار است. حتی زمانی که سایت هنوز طراحی نشده است. اگر نام دامین سایت را تاکنون ثبت نکرده اید، حالا که کلمات کلیدی خود را می دانید، بهتر است از آن ها برای انتخاب نام دامین بهره بگیرید.

کلمات کلیدی در حقیقت کلماتی هستند که می خواهید سایت خود را با آن ها به دیگران معرفی کنید و محتوای شما را به صورت کلی پوشش می دهند. این کلمات بار اصلی جذب بازدیدکننده را به دوش می کشند. بنابراین باید در انتخاب کلمات کلیدی مناسب دقت کنید و از کلماتی استفاده نمایید که کاربران برای جست وجو در مورد محتوای مد نظر شما، بیشتر مورد استفاده قرار می دهند.

به عنوان مثال اگرسایتی دارید که زمینه ی فعالیت آن در نقد و بررسی و فروش کالاهای مختلف است، کلمات کلیدی سایت شما می توانند شامل عباراتی حاوی همین مفهوم مانند “نقد و بررسی کالا، خرید کالا و … باشد. همان طور که می بینید دی جی کالا (digikala) از همین قاعده در انتخاب نام دامین استفاده کرده است و در نام دامین خود از کلمه ی کالا (kala) استفاده نموده است.

انتخاب یک نام مناسب برای سایت، نقش موثری در رونق کسب و کارتان در آینده خواهد داشت. در انتخاب نام سایت باید تصمیم بگیرید که دیدگاه بازاریابی برای شما مهم است و یا دیدگاه موتورهای جستجو. به نظر بنده یک نام مناسب باید هر دو دیدگاه را در برگیرد. از دیدگاه موتورهای جستجو نام دامنه ای خوب است که در آن کلمات کلیدی تکرار شود. اما از دیدگاه بازاریابی یک نام مناسب، نامیست که به راحتی تلفظ شود، به خاطر سپرده شود و ساده باشد.

ویژگی های یک دامنه مناسب

  • کوتاه باشد اما بهتر است مخفف نباشد.
  • دارای تلفظ و املای ساده باشد.
  • با معنی باشد و به راحتی به خاطر سپرده شود.
  • تا حد امکان، پسوند دامنه با زمینه فعالیت تطابق داشته باشد.
  • نام انتخابی حاوی انرژی مثبت باشد.
  • شامل کلمات کلیدی سایت باشد.

ثبت دامنه

پس از انتخاب دامنه ی مناسب، ابتدا باید بررسی کنید آیا دامین مورد نظر آزاد وقابل ثبت است یا قبلا توسط شخص دیگری به ثبت رسیده است. بدین منظور می توانید از سایت های مختلفی که به فروش دامین می پردازند کمک بگیرید و دامنه مورد نظر خود را در باکسی که برای جستجوی دامین ها قرار داده شده است سرچ نمایید.

برای راحتی شما عزیزان، لینک صفحه ی مربوط به جستجوی دامین در یکی از این سایت ها را در ذیل قرار می دهیم که می توانید با مراجعه به آن، قابل ثبت بودن دامنه ی مورد نظر خود را بررسی کنید. (این امکان در تمام سایت های فروش دامین وجود دارد و لینک زیر تنها به عنوان نمونه و راهنمایی کاربران گرامی بیان می شود.)

صفحه ی مربوط به جستجوی دامین

پس از مراجعه به سایت فوق، نام دامین مورد نظر (به عنوان مثال melyoonerbash.ir/) را در کادر تعبیه شده وارد می نمایید و بر روی کلمه “SEARCH” کلیک می کنید. اگر با پیغام در دسترس بودن دامین (!Your domain is available) مواجه شدید به معنی آزاد وقابل ثبت بودن دامنه است، در غیر این صورت ناچار به انتخاب دامنه ای دیگر برای خود هستید.

پس از طی کردن مراحل فوق و یافتن دامنه ای مناسب و قابل ثبت، می توانید با مراجعه به هریک از سایت های معتبر ثبت دامنه، دامین خود را خریداری نمایید.

راهنمایی در انتخاب سایت مناسب برای ثبت دامنه

به دلیل مشکلاتی که بیشتر کاربران در انتخاب سایتی مناسب برای ثبت دامین دارند، در این قسمت به معرفی چند سایت معتبر در این زمینه خواهیم پرداخت.

ثبت دامنه های ir

بهترین سایت برای ثبت دامنه های ملی ir ، سایت ایرنیک (مرکز ثبت دامنه‌های مرتبه‌اول کشوری) می باشد. پس از ورود به این سایت، ابتدا درسایت عضو شوید و شناسه کاربری خود را دریافت نمایید. سپس با ورود به سامانه به راحتی می توانید برای ثبت دامین اقدام کنید.

در حال حاضر هزینه ثبت دامنه به مدت یکسال در ایرنیک، حدود ۱۶۰۰۰ تومان است.

ثبت دامین های بین المللی

برای ثبت دامین هایی به غیر از دامین های ir مانند com ، .net ، .org. و … سایت های زیادی وجود دارند که در زیر به معتبرترین آن ها اشاره خواهیم کرد.

اگرامکان پرداخت پول به حساب های خارج از کشور را دارید می توانید مستقیما دامین خود را در سایت name.com ثبت نمایید. اما برای دوستانی که چنین امکانی را ندارند، جای نگرانی نیست و می توانند دامین خود را در سایت هایی همچون هاست ایران ، وب رمز ، طلا هاست ، ایران هاست و رادکام ثبت نمایند.

البته سایت های بسیاری به ارائه خدمات در این زمینه می پردازند، که با جستجوی کلمه “ثبت دامنه” در گوگل ، می توانید لیست آن ها را مشاهده نمایید. در لیست فوق تنها به معتبرترین و یا به صرفه ترین موارد پرداخته شد. در ضمن تمامی سایت های مذکور دارای نماد اعتماد الکترونیک هستند.

همچنین توصیه می شود لیست قیمت دامنه ها و شرایط را درسایت های فوق با هم مقایسه کنید. چون هزینه ثبت دامین های دات کام، بین آن ها از ۱۲۰۰۰۰ تومان تا ۲۰۰۰۰۰ تومان متغیر است.

تمدید دامنه

دامنه متناسب با مبلغ پرداختی، به مدت محدود در اختیار مالکین قرار می گیرد. در حقیقت شما دامین را برای مدتی معین (۱ الی ۱۰ سال) اجاره می کنید. پس از اتمام این مدت سایت و سایر سرویس های مربوطه مانند ایمیل از دسترس خارج خواهد شد. لذا تمدید دامین اهمیت زیادی دارد.

برای تمدید دامنه کافیست درانتهای دوره مالکیت، به سایتی که دامین را در آن ثبت کرده اید مراجعه نمایید و از طریق پرتال کاربری خود، عملیات پرداخت و تمدید دامنه را انجام دهید. در اکثریت سایت ها هزینه ثبت و تمدید دامین برابر است و تفاوت چندانی ندارد.

جمع بندی

در ابتدای مقاله با مفهوم دامنه، اجزای تشکیل دهنده آن و انواع دامین های رایج و کاربردهایشان آشنا شدیم. سپس تلاش شد که فاکتورهای مهم در انتخاب دامنه را بشناسیم و بتوانیم دامنه ای مناسب برای سایت خود انتخاب کنیم. و در قسمت پایانی به چگونگی ثبت و تمدید دامین پرداختیم.

میلیونر باش امیدوار است این مقاله مورد پسند شما واقع شده باشد.

 

مقالات مرتبط و موجود در سایت: آشنایی با هاست و ویژگی های فضای میزبانی مناسب

5/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *