آشنایی با هاست ( Host ) و ویژگی های فضای میزبانی مناسب

همان گونه که می دانید از پایه های اولیه داشتن یک سایت، تهیه دامنه و هاست می باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم هاست و ویژگی های یک هاست خوب آشنا کنیم. پس از مطالعه ی  این مقاله شما قادر خواهید بود، هاستینگ های مختلف را مقایسه کنید و بهترین پیشنهاد را با توجه به نیاز خود انتخاب نمایید.

همچنین مقاله ای جامع در مورد دامنه و اصول انتخاب آن تهیه شده است که می توانید آن را مطالعه بفرمایید.

 

Host, هاست

هاست چیست ؟

هاست در اصطلاح به معنای میزبان می باشد و در وب، به فضایی گفته می‌شود که داده‌ها و کدهای وب‌ سایت بر روی آن قرار می‌گیرند. Host امکاناتی از قبیل دسترسی به دیتابیس، ارسال و دریافت ایمیل، اجرای کدها و … را فراهم می سازد. کلیه  فایل ها، عکس ها و … یک وب سایت بر روی هاست قرار می گیرد تا به صورت شبانه روزی از طریق اینترنت درهر مکانی قابل دسترسی باشد. این فضای میزبانی توسط شرکت‌ های هاستینگ بر روی سرورهایشان ایجاد شده و به مشتریان اجاره داده می‌شود.

پس از اجاره فضای میزبانی، شرکت هاستینگ برای مدیریت هاست، یک کنترل پنل در اختیار شما قرار می دهد. همراه این کنترل پنل، یک آدرس اینترنتی، نام کاربری و رمز منحصر به فرد به شما داده می شود. با استفاده از این اطلاعات می توانید به بخش مدیریتی Host خود وارد شوید و سایت خود را در آن بارگذاری نمایید.

انواع هاست

اولین گام در انتخاب فضای میزبانی، تعیین پلت فورم سروراست. معمولا هاست ها را بر این اساس به دو دسته ی میزبانی لینوکس و ویندوز تقسیم می کنند.

میزبانی لینوکس

در این نوع میزبانی، پلت فورم سرور لینوکس است. برای استفاده از هاست لینوکس، نوع سیستم عامل رایانه شما مهم نیست. معمولا کاربران این مورد را اشتباه متوجه می شوند و فکر می کنند چون پلت فورم، لینوکس است باید حتما روی سیستم خود لینوکس داشته باشند. در حالی که این تصور کاملا اشتباه است.

میزبانی لینوکس نسبت به ویندوزکاربرد خیلی بیشتری دارد و معمولا اسکریپت هایی که در اینترنت وجود دارند با میزبانی لینوکس بهتر قابل استفاده هستند.

به طور کلی برای سایت هایی که با استفاده از فن آوری های منبع باز (پی اچ پی ، پرل ، پایتون و غیره) طراحی می شوند، میزبانی لینوکس بسیار مناسب تر است.

میزبانی ویندوز

در این نوع میزبانی، پلت فورم سرور، ویندوز است. میزبانی ویندوز بیشتر برای کسانی مناسب است که قصد استفاده از اسکریپت های asp یا asp.net و یا بانک اطلاعاتی مایکروسافت یعنی sql server را داشته باشند. سرویس های هاستینگ ویندوز به دلیل رایگان نبودن ویندوز و نرم افزار های تحت آن و نیاز به خرید لایسنس برای آن ها، نسبت به سرویس های میزبانی لینوکس قیمت و هزینه بیشتری دارند.

کنترل پنل و انواع آن

کنترل پنل در هاستینگ شامل نرم افزاری تحت وب است که امکان مدیریت و تغییرات مختلف را بر روی فضای هاستینگ شما مهیا می سازد. در واقع می توان گفت Control Panel بخشی از واسط گرافیکی کاربر در ویندوز و یا لینوکس است که اجازه مدیریت فضای هاستینگ را فراهم می سازد.

عموما کنترل پنل ها امکاناتی از قبیل امکان مدیریت فایل ها، ساخت اکانت FTP، ساخت و مدیریت ایمیل ها، تنظیمات مربوط به نیم سرورها (dns ها)، ساخت و مدیریت زیر دامنه ها، طراحی و تغییر صفحات وب، نصب نرم افزارهای تحت وب، ساخت و مدیریت دیتابیس و تهیه و بازگردانی بکاپ و …. را در اختیار کاربران قرار می دهند.

کنترل پنل ها براساس  نوع میزبان، به دو دسته ویندوزی و لینوکسی تقسیم بندی می شوند.

کنترل پنل های لینوکسی

کنترل پنل های لینوکسی روی سرورهایی که سیستم عامل آن ها مبتنی بر لینوکس است، نصب می شود. از معروف ترین این کنترل پنل ها می توان به Cpanel و Direct Admin اشاره کرد.

در حال حاضر سی پنل از محبوبیت بیشتری نسبت به سایر کنترل پنل ها برخوردار است.

کنترل پنل های ویندوزی

کنترل پنل های ویندوزی روی سرورهایی که سیستم عامل آن ها مبتنی بر ویندوز است، نصب می شود. از معروف ترین این کنترل پنل ها می توان به Helm ، Plesk و Extend اشاره کرد.

از کنترل پنل های فوق، Plesk امکان نصب بر روی هر دو سرور لینوکس و ویندوز را دارا می باشد اما بیشتر روی سرور ویندوز اجرا می شود. این کنترل پنل دارای محیطی ساده برای مدیریت منابع سرور می باشد و بسیار کاربر پسند است.

فاکتورهای مهم در انتخاب هاست

امروزه با توجه به نیاز روز افزون کاربران اینترنت به تهیه فضای میزبانی و تکثر شرکت های ارائه دهنده خدمات در این زمینه، انتخاب یک میزبان خوب تبدیل به یکی از دغدغه های اصلی کاربران شده است. بنابراین در این بخش به فاکتورهای مهم در راستای انتخاب یک هاست مناسب می پردازیم.

۱- نوع هاست و کنترل پنل نصب شده بر روی آن

اولین گام در انتخاب فضای میزبانی، تعیین پلت فورم سروراست. در این مرحله با توجه به زبان برنامه نویسی سایت خود و توضیحات فوق (بخش انواع هاست) از بین میزبانی لینوکس و ویندوز یکی را انتخاب نمایید.

پس از انتخاب نوع میزبان (لینوکس یا ویندوز)، دقت کنید کنترل پنل خوبی روی هاست شما نصب باشد. برای لینوکس، Cpanel و Direct Admin مناسب است و برای ویندوز، Helm و Plesk از گزینه های مناسب می باشد.

نکته: دوستانی که قصد استفاده از سیستم های رایگان مدیریت محتوا مانند وردپرس ، جوملا و … را برای راه اندازی سایت دارند و یا می خواهند از سایت سازها و فروشگاه سازهای رایگان استفاده کنند، باید از هاست های لینوکسی استفاده نمایند.

۲- وب سرور

یکی از نکات مهم درانتخاب شرکت هاستینگ مناسب، توجه به وب سروری است که بر روی سرورهایشان استفاده می کنند. وب سرور بر روی فاکتورهایی از جمله سرعت و پایداری وب سایت موثر است.

برای میزبانی لینوکس، دو وب سرور لایت اسپید (LiteSpeed) و آپاچی (Apache) بهترین انتخاب ها هستند. اگر وب سایت پربازدیدی دارید و سرعت برای شما اهمیت زیادی دارد، وب سرور لایت اسپید بهترین گزینه می باشد.

برای میزبانی ویندوز، دو وب سرور Nginx و Microsoft IIS بهترین گزینه ها هستند.

۳- دیتاسنتر (datacenter)

این مورد بسیار مهم است که سرور شما در کدام کشور و کدام دیتاسنتر (datacenter) قرار داشته باشد و سرعت پورت ( port) چه مقداری باشد.

استفاده از دیتاسنتر های معتبر و با سرعت بالا، تاثیر بسیار زیادی بر روی امنیت، ثبات (میزان در دسترس بودن سایت) و سرعت لود سایت شما می گذارد.

هم اکنون در جهان دیتاسنترهای معتبر زیادی وجود دارد که هرکدام ویژگی های منحصر به فردی دارند. اما خدمات بعضی از آن ها بسیار گران است و از نظر اقتصادی برای ایرانیان به صرفه نیستند.

اگر بخواهیم به چند مورد از دیتاسنترهای با کیفیت خارجی اشاره کنیم که علاوه بر کیفیت، مقرون به صرفه نیز هستند، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دیتاسنتر OVH در فرانسه
  • دیتاسنتر Hetzner در آلمان
  • دیتاسنتر Xlhost در آمریکا
  • دیتاسنتر redstation در انگلیس

در مورد دیتاسنترهای داخلی هم، پارس آنلاین از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

۴- آپتایم (Uptime)

آپتایم هاست، میزان در دسترس بودن سایت می باشد. چنانچه سایت شما با قعطی مواجه شود به مرور زمان جایگاه اصلی خود را در موتورهای جستجو و بین کاربران از دست خواهد داد و به این ترتیب محبوبیت سایت شما در بین کاربران کاهش پیدا می کند. بنابراین یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب میزبان، درصد آپتایم سرورهای میزبان می باشد. این درصد به عوامل متعددی از جمله دیتاسنتر و سخت افزار مورد استفاده بستگی دارد.

میانگین آپتایم ۹۹% مناسب است.

۵- ویژگی های سخت افزاری

یکی دیگر از ویژگی های Host با کیفیت استفاده از سخت افزارهای قدرتمند و به روز است که باعث بالا رفتن سرعت، پایداری و امنیت سایت می شود. برخی از ویژگی های سخت افزاری که بهتر است سرویس شما داشته باشد، عبارتند از: هارد درایوهای SSD ، رم های DDR4 و پردازنده های نسل جدید.

۶- ویژگی های نرم افزاری

در سرور میزبان شما بهتر است برخی از ویژگی های نرم افزاری رعایت شده باشد. استفاده از نسخه های جدید و Stable پکیج های نرم افزاری و استفاده از برخی نرم افزار های امنیتی مانند Clam AV و یا exploit scanner با کانفیگ مناسب آنها باعث بالا رفتن امنیت سرور خواهد شد.

حتما توجه داشته باشید که بر روی میزبان شما، آنتی دیداس، آنتی ویروس و آنتی شلر نصب باشد و بک آپ گیری های منظم انجام گیرد.

۷- پشتیبانی

وجود پرسنل پشتیبانی توانا و همیشه در دسترس، باعث بالا رفتن پایداری و کیفیت سرویس خواهد شد. بنابراین حتی با ایجاد مشکلات احتمالی، مرکز پشتیبانی فنی هاستینگ شما می تواند در مدت زمان کوتاهی مشکل را به دیتاسنتر گزارش و یا رفع نماید.

۸- امکانات تخصیص داده شده به هر پنل در شرکت های هاستینگ

در این بخش با توجه به نیازهای خود و میزان هزینه ای که می خواهید انجام دهید، باید از بین پلن های مختلفی که شرکت هاستینگ برای اجاره قرار داده است، انتخاب نمایید. در این پلن ها بعضی از پارامترها متفاوت است که در ذیل با آن ها آشنا خواهید شد.

  • فضای وب: میزان فضایی است که برای بارگذاری اطلاعات و سایت در اختیار شما قرار می گیرد. به عنوان مثال ۱۰۰مگابایت، ۱گیگابایت و …
  • پهنای باند ماهیانه: حجم اطلاعاتی است که در یک ماه می توان ارسال و دریافت کرد. برای سایت های با ترافیک بالا این پارامتر اهمیت زیادی دارد.
  • تعداد ساب دامین هایی که می توان ایجاد کرد: ساب دامین نامی است که به صورت پیشوند، قبل از نام دامنه قرار می گیرد و با یک نقطه از نام دامنه اصلی، جدا می شود. به عنوان مثال تمام وبلاگ های ارائه شده توسط سیستم های وبلاگدهی یک ساب دامین از دامنه اصلی می باشند. این تعداد در بسیاری از پنل های ارائه شده توسط شرکت های هاستینگ، نامحدود تعیین می شود.
  • امکان ساخت اکانت FTP: این اکانت به شما امکان انتقال فایل با سرعت بالا را در شبکه می دهد. به عنوان مثال می توانید فایل های خود را از روی کامپیوتر به هاست با سرعت بالا منتقل کنید.
  • ادان دامین: این پارامتر امکان افزودن دامنه به هاست را می دهد. به عنوان مثال اگر ادان دامین فضای میزبانی شما ۲ باشد، به جز دامنه ی اصلی که بر روی هاست تنظیم شده است، می توانید ۲ دامنه ی دیگر به Host خود اضافه نمایید. به عبارتی قادر به ایجاد ۳ سایت مستقل بر روی فضای میزبانی خود خواهید بود.
  • تعداد دامنه های پارک شده: این پارامتر بیان گوی تعداد دامنه هایی است که می توانید بر روی دامنه اصلی خود پارک کنید. در اکثر پنل های ارائه شده توسط شرکت های هاستینگ، این تعداد نامحدود است.
  • تعداد اکانت ایمیل: این تعداد نشان دهنده ی اکانت های ایمیلی است که بر روی فضای میزبانی خود می توانید ایجاد نمایید. در اکثر پنل های ارائه شده توسط شرکت های هاستینگ، این تعداد نامحدود است.

جمع بندی

در ابتدای مقاله سعی شد با مفهوم و انواع هاست آشنا شوید. سپس انواع کنترل پنل ها معرفی شد و در نهایت فاکتورهای مهم در انتخاب یک هاست مناسب بیان شد. اینک دانش کافی برای مقایسه بین شرکت های هاستینگ مختلف و انواع پلن های متفاوتی که ارائه می دهند را دارا می باشید. بنابراین با توجه به نیاز خود و کیفیت خدمات در برابر قیمت گذاری ها می توانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب نمایید.

میلیونر باش امیدوار است این مقاله مورد رضایت شما قرار گرفته باشد.

4.1/5 - (16 امتیاز)

یک نظر در “آشنایی با هاست ( Host ) و ویژگی های فضای میزبانی مناسب

  • ژوئن 22, 2019 در 2:37 ق.ظ
    پیوند یکتا

    به همه وبمسترهای عزیز استفاده از خدمات شیوا هاست رو پیشنهاد می کنم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *