آموزش HTML5

در طراحی تمام صفحات وب که در اینترنت مشاهده می کنید، به نوعی از زبان HTML استفاده شده است و این زبان به عنوان زبان پایه‌ای و کلیدی در طراحی وب به شمار می رود. به همین دلیل یادگیری HTML5 اولین گام در آموزش طراحی صفحات وب به شمار می‌آید.

در این نوشته، ابتدا با مفهوم و تاریخچه HTML آشنا می شوید و سپس با مطالعه‌ی کتابی که در انتهای مطلب قرار داده شده است، دانش کافی برای درک صحیح و استفاده از این زبان را بدست می‌آورید.

HTML5 , HTML

تاریخچه HTML

HTML توسط برنرزلی در اواخر سال ۱۹۹۱ ایجاد شد. اما اولین نوع استاندارد آن، HTML2 بود که در سال ۱۹۹۵ منتشر شد. HTML4 ورژن مهمی از HTML بود که دراواخر ۱۹۹۹ منتشر شد و امروزه اکثراً از HTML5 استفاده می شود که توسعه ی یافته HTML4 است و در سال ۲۰۱۲ منتشر شد.

HTML چیست ؟

HTML مخفف عبارت Hyper Text Markup Language (زبان نشانه گذاری ابر متن) می باشد که در واقع گسترده ترین زبان استفاده شده در صفحات وب می باشد. یک زبان نشانه گذاری ابر متن که برای تدوین قالب و طراحی صفحات وب بکار می رود. آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که HTML یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه زبان نشانه گذاری برای فرم دهی به خروجی صفحات در مرورگر و جداسازی عناصر منطقی صفحه (نظیر عکس ها و جدول ها) از یکدیگر است.

برای ایجاد صفحات html نیاز به یک ویرایشگر ساده متن مانند NotePad دارید. اما اگر بخواهید صفحات حرفه‌ای تری ایجاد کنید، می توانید از WISYWIG ها استفاده کنید. این نرم افزارها با ارائه یک واسط گرافیکی و امکانات دیگر، سرعت و دقت ایجاد صفحات را افزایش می دهند. از بهترین WISYWIG ها می توان به Dreamweaver اشاره کرد. برای آشنایی با Dreamweaver و آموزش کار با آن می توانید به مقاله Dreamweaver مراجعه نمایید.

دستورالعمل های این زبان Tag نام دارند که این تگ ها، محتوای صفحات وب را نشانه گذاری کرده و بدین ترتیب نحوه ی نمایش صفحه را برای مرورگر تفسیر می کنند. هر تگ دارای نامی است که این نام مشخص می کند که این Tagدقیقا چه کاری انجام می دهد. تگ ها در HTML به منظور متمایز شدن از متن معمولی با علامت های کوچکتر و بزرگتر ( >,<) مشخص می شوند. به عنوان مثال <P> یک تگ html است که شروع یک پاراگراف را نشان می دهد.

هم اکنون می توانید NotePad یا Dreamweaver را باز کنید و بر اساس کتاب آموزش HTML5 که در زیر برای دانلود قرار داده شده است، شروع به نوشتن صفحات وب کنید. در این کتاب با سرفصل های زیر به طور کامل آشنا می شوید:

  • فصل اول: اینترنت چیست ؟
  • فصل دوم: اصول اولیه HTML5
  • فصل سوم: قالب بندی متن در HTML5
  • فصل چهارم: کار با جدول ها
  • فصل پنجم: صفت های عمومی
  • فصل ششم: کار با تصاویر، فیلم ها و صداها
  • فصل هفتم: ایجاد لینک و برقراری ارتباط با وب

 

میلیونر باش امیدوار است از مطالعه‌ی این کتاب لذت ببرید.

همچنین اگر می خواهید حرفه ای شوید، مجموعه های آموزشی زیر، در این راستا می تواند به شما یاری رساند.

 

5/5 - (3 امتیاز)

2 نظر در “آموزش HTML5

  • می 23, 2022 در 3:48 ب.ظ
    پیوند یکتا

    سلام
    زحمت کشیدید، مفید بود، دستتون درد نکنه.

    پاسخ
    • می 24, 2022 در 5:00 ق.ظ
      پیوند یکتا

      سلام خدمت شما کاربر گرامی
      ما نیز از همراهی شما سپاسگزاریم.
      موفق باشید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *