آموزش ساخت وبلاگ

در این مقاله، ابتدا به صورت مختصر و مفید به تعریف وبلاگ و تاریخچه وبلاگ نویسی فارسی در ایران می پردازیم و سپس آموزش ساخت وبلاگ را به صورت تصویری در پیش خواهیم گرفت.

blog,آموزش ساخت وبلاگ

وبلاگ

وبلاگ (بلاگ) صفحه ای در اینترنت است که توسط سیستم های وبلاگدهی به صورت رایگان در اختیار شما قرار می گیرد و می توانید مطالب خود را در آن قرار دهید. مطالب شما می تواند حاوی متن،صوت و تصویر باشد. محتوایی که توسط شما به عنوان صاحب وبلاگ در بلاگ قرار می‌گیرد، به ترتیب زمان انتشار آن، نمایش داده می‌شود، بدین ترتیب که جدیدترین مطلب در ابتدا ارائه می‌گردد.

محتوای وبلاگ می‌تواند خاطرات شخصی، رزومه کاری،اطلاعات آموزشی، معرفی محصولات و بازاریابی، اخبار و رویدادها را در برگیرد. تمامی مطالب در یک صفحه قرار می‌گیرند که قابلیت آرشیو نیز دارند. این موضوع موجب سادگی وبلاگ نسبت به وب سایت می‌گردد.

برای آشنایی با مزایا و معایب وبلاگ می توانید نوشته ی وبلاگ و اهمیت استفاده از آن را مشاهده نمایید.

تاریخچه وبلاگ نویسی فارسی

وبلاگ نویسی فارسی در ایران از سال ۱۳۸۱ با پرشین بلاگ آغاز گردید. سپس بلاگ اسکای و میهن بلاگ فعالیت خود را آغاز نمودند. تا اینکه در آذر ۱۳۸۳ بلاگفا راه اندازی گردید و پس از آن چندین سرویس وبلاگدهی دیگر پا به عرصه ی ظهور نهادند.

هر کدام از سرویس های وبلاگدهی فوق دارای مزایا و معایبی هستند که شما می توانید با توجه به سلایق خود از بین آن ها انتخاب نمایید. اما بنده بلاگفا و میهن بلاگ را با توجه به تعداد کاربران، توصیه می نمایم. بنابراین در این آموزش ساخت وبلاگ در این دو سیستم وبلاگدهی را بررسی خواهیم کرد. در ابتدا به آموزش ساخت وبلاگ در بلاگفا می پردازیم و در نهایت آموزش ساخت وبلاگ در میهن بلاگ را ارائه می نماییم.

آموزش ساخت وبلاگ در بلاگفا

بلاگفا یکی از ارئه دهندگان خدمات وبلاگدهی به فارسی است. این وب گاه از ۱۶ آذر ۱۳۸۳ شروع به فعالیت کرده است. سرورهای این وب گاه در کانادا میزبانی می شود. زبان این سیستم وبلاگدهی asp.net می باشد و از پایگاه داده مایکروسافت اس کیو ال سرور استفاده می کند.

برای ایجاد وبلاگ در بلاگفا ابتدا به آدرس زیر مراجعه کنید.

http://www.blogfa.com/NewBlog.aspx

پس از کلیک بر روی آدرس فوق، فرمی مطابق تصویر برای شما باز خواهد شد. تنها کافیست با توجه به توضیحات زیر این فرم را تکمیل نمایید.

blogfa form, ساخت بلاگ در بلاگفا

نام کاربری

در فرم ثبت نام می بایست یک نام کاربری (username) برای خود در نظر بگیرید و توجه داشته باشید که آدرس اینترنتی وبلاگ شما بصورت http://username.blogfa.com خواهد بود. بنابراین اگر آدرس خاصی مد نظر شماست بطور مثال http://yourname.blogfa.com تنها کافیست نام خود (yourname) را به عنوان نام کاربری وارد کنید. در انتخاب نام کاربری خود دقت کنید تا در آینده نیاز به تغییر آدرس وبلاگ و ساخت وبلاگ جدید نشوید.

کلمه عبور

در این قسمت باید کلمه عبوری را نیز برای ورود به بخش مدیریت و ارسال مطالب در وبلاگ مشخص کنید. در انتخاب کلمه عبور بهتر است عبارات یا کلماتی را در نظر بگیرید که به خاطر سپردن آن برای شما آسان باشد و در عین حال قابل حدس توسط دیگران نباشد. از در نظر گرفتن کلمه عبورهایی مانند ۱۲۳۴ ،نام کاربری خود و یا دیگر موارد قابل حدس جدا خودداری کنید.

تکرار کلمه عبور

کلمه عبوری که در قسمت قبل وارد نمودید، عینا در این بخش وارد نمایید.

عنوان وبلاگ

عنوان وبلاگ کاملا به سلیقه نویسنده وبلاگ بستگی دارد. پیشنهاد می کنیم عناوین تکراری و بسیار معمول و یا عنوان وبلاگ های مشهور دیگر را برای وبلاگ خود انتخاب نکنید. یک عنوان اختصاصی، به خوانندگان وبلاگ شما کمک خواهد کرد تا آن را راحت تر به خاطر بسپارند.

آنچه مدیران بلاگفا از شما می خواهند در نظر گرفتن فرهنگ ، قوانین و هنجارهای رایج در ایران  و عدم استفاده از کلمات مستهجن است.

نام نویسنده

شما می توانید هر نامی را به عنوان نام نویسنده وارد کنید. این نام می تواند، نام واقعی شما و یا نام مستعار شما باشد.

شرح وبلاگ

در این قسمت توضیحی مختصر و مفید درمورد وبلاگ خود بنویسید. نوشتن یک توضیح کوتاه می تواند به خوانندگان کمک کند تا با سرعت بیشتری با نوع مطالب وبلاگ یا نظرات نویسنده آن آشنا شوند. بنابراین انتخاب شرحی مناسب به شما کمک می کند،مخاطبان هدف خود را بهتر جذب کنید.

ایمیل خصوصی

ایمیلی که در این بخش وارد می کنید در نزد سایت بلاگفا محفوظ است و در جایی نمایش داده نمی شود. این ایمیل تنها برای ارسال نام کاربری و کلمه عبور و یا دیگر پیام های سایت مورد استفاده قرار می گیرد و در وبلاگ شما نمایش داده نخواهد شد. ورود ایمیل خصوصی الزامی است و پس از ثبت نام ، نام کاربری و کلمه عبور ورود به بخش مدیریتی به این ایمیل ارسال خواهد شد.

باکس قوانین

در این باکس با قوانین ساخت وبلاگ در بلاگفا آشنا می شوید و پس از مطالعه، در صورت پذیرش شرایط، می توانید اعداد یا حروف نمایش داده شده را در کادر مربوطه وارد نمایید.

در پایان

پس از پر کردن فرم ثبت نام و انتخاب گزینه “قبول قوانین سایت و ایجاد وبلاگ” در صورتی که نام کاربری شما قبلا ثبت نشده باشد و یا اشکالی در انتخاب نام کاربری و عنوان وبلاگ نباشد، وبلاگ با نام کاربری شما ایجاد خواهد شد و متن خوش آمد گویی را مشاهده خواهید کرد.

ورود به بخش مدیریتی در بلاگفا

می توانید با مراجعه به سایت بلاگفا و وارد نمودن نام کاربری و کلمه عبور خود وارد بخش مدیریتی وبلاگ خود شوید و مطالب، نظرات و یا خاطرات خود را در وبلاگ قرار دهید و یا آن را ویرایش کنید.

همچنین می توانید عنوان وبلاگ و بسیاری از تنظیمات دیگر را در بخش تنظیمات بخش مدیریتی تغییر دهید و یا قالب و طرح جدیدی برای وبلاگ خود انتخاب و یا طراحی نمایید.

آموزش ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

میهن بلاگ یکی از رائه دهندگان خدمات وبلاگدهی به فارسی است. میهن بلاگ فعالیت خود را در تاریخ ۲۶ آبان سال ۱۳۸۳ آغاز کرد. در تاریخ ۲ مرداد ۱۳۸۷ سرویس میهن بلاگ توسط شرکت فناوران ایده پرداز صبا (صبا ایده) از تیم مدیریت قبلی خریداری شد. از دیگر سایت های این شرکت می توان به کلوب، آپارات و لنزور اشاره کرد.

برای ایجاد وبلاگ در میهن بلاگ ابتدا به آدرس زیر مراجعه فرمایید.

http://mihanblog.com/web/signup

با کلیک بر روی آدرس فوق، وارد صفحه ای مانند تصویر زیر می شوید. با توجه به توضیحات ذیل،این فرم را تکمیل کنید.

 

mihanblog form, ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

آدرس بلاگ

در این قسمت باید یک آدرس برای وبلاگ خود در نظر بگیرید. بطور مثال اگر کلمه ی yourblogname را انتخاب کنید، آدرس وبلاگ شما به صورت زیر خواهد بود:

http://www.yourblogname.mihanblog.com

آدرس ایمیل

در این بخش ایمیل خود را وارد نمایید. لینک فعال سازی و تکمیل عضویت به این ایمیل فرستاده خواهد شد.

تکرار آدرس ایمیل

ایمیلی که در بخش قبل وارد نمودید، مجددا در این بخش وارد فرمایید.

عبارت تصویر

عبارتی را که در تصویر مشاهده می کنید، در کادر مربوطه وارد نمایید. سپس روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

در پایان این بخش

پیغامی به ایمیلی که در قسمت قبل وارد نمودید، فرستاده خواهد شد. به ایمیل خود مراجعه کنید و با کلیک بر روی لینک فعال سازی وارد صفحه ای مانند تصویر زیر خواهید شد که با توجه به توضیحات ذیل آن را تکمیل فرمایید.

 

mihanblog form, فرم ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

آدرس بلاگ

در این بخش اگر مایل باشید می توانید آدرس بلاگ خود را تغییر دهید.

عنوان بلاگ

در این قسمت باید عنوانی برای وبلاگ خود تعیین کنید. عنوان اصلی وبلاگ در بالای صفحات وبلاگ قرار خواهد گرفت. مانند: “خاطرات شخصی من”.

نام و نام خانوادگی

در این دو فیلد باید نام و نام خانوادگی حقیقی یا مستعار خود را وارد نمایید.

نام کاربری

در این بخش نام کاربری خود را برای ورود به پنل مدیریتی وبلاگتان تعیین می کنید.

رمز عبور

در این قسمت باید رمزعبوری را نیز برای ورود به بخش مدیریت و ارسال مطالب در وبلاگ مشخص کنید. در انتخاب رمز عبور بهتر است عبارات یا کلماتی را در نظر بگیرید که به خاطر سپردن آن برای شما آسان باشد و در عین حال قابل حدس توسط دیگران نباشد. از در نظر گرفتن رمزعبورهایی مانند ۱۲۳۴ ،نام کاربری خود و یا دیگر موارد قابل حدس جدا خودداری کنید.

تکرار رمز عبور

رمزعبوری که در قسمت قبل وارد نمودید، عینا در این بخش وارد نمایید.

در انتها

تیک گزینه پذیرش قوانین میهن بلاگ را بزنید و عبارت تصویر را در کادر مربوطه وارد کنید.سپس بر روی گزینه ثبت نام کلیک نمایید. در صورتی که نام کاربری شما قبلا ثبت نشده باشد و یا اشکالی در انتخاب نام کاربری و عنوان وبلاگ نباشد، وبلاگ شما ایجاد خواهد شد و متن خوش آمد گویی را مشاهده خواهید کرد.

ورود به پنل مدیریتی در میهن بلاگ

برای ورود به پنل مدیریتی وبلاگ خود، به سایت میهن بلاگ مراجعه کنید. سپس از قسمت بالای صفحه گزینه ورود را انتخاب نمایید. در این فرم آدرس بلاگ (بطور مثال yourblogname)، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نمایید.

هم اکنون می توانید مطالب، نظرات و یا خاطرات خود را در وبلاگ قرار دهید و یا آن را ویرایش کنید.همچنین می توانید عنوان وبلاگ و بسیاری از تنظیمات دیگر را در بخش مدیریتی تغییر دهید و یا قالب و طرح جدیدی برای وبلاگ خود انتخاب و یا طراحی نمایید.

 

میلیونر باش امیدوار است، آموزش ساخت وبلاگ در بلاگفا و میهن بلاگ مورد رضایت شما واقع گردیده باشد.

 

مقالات مرتبط و موجود در سایت: آموزش مدیریت وبلاگ ، آموزش تبدیل وبلاگ به سایت

4.8/5 - (5 امتیاز)

15 نظر در “آموزش ساخت وبلاگ

  • ژانویه 24, 2020 در 2:49 ب.ظ
    پیوند یکتا

    سلام ببخشید من ۲ تا سوال دارم ۱ من نمیتونم مطلبی رو از جای دیگه یا حتی از ورد خودم کپی کنم . زمانی که میخوام این کار رو انجام بدم یه پیغام میده که میگه مرور گر شما از دکمه ی نوار ابزار یامنوی زمینه پشتیبانی نمیکند . من اگه بخوام این مشکل رو حل کنم باید چیکار کنم ؟
    ۲ لطفا چند سایت با فضای هاست رایگان معرفی کنید

    پاسخ
    • ژانویه 25, 2020 در 2:29 ق.ظ
      پیوند یکتا

      سلام خدمت شما کاربر گرامی
      ۱- موارد مختلفی می تواند وجود داشته باشد که چنین مشکلی ایجاد کرده است و باید سیستم شما از نزدیک بررسی گردد تا بتوان نظر قطعی داد. بنده صرفا جهت پیشنهاد می توانم خدمت شما عرض کنم به بخش تنظیمات مرورگر بروید و با استفاده از گزینه Reset settings تنظیمات مرورگر خود را به حالت اولیه برگردانید و در صورت برقرار بودن مشکل از یک مرورگر به روز دیگر استفاده فرمایید.
      ۲- رایگان واقعی که وجود ندارد یا خدمات موقتی است، یا تبلیغاتی نمایش داده خواهد شد و در هر صورت محدودیت هایی وجود خواهد داشت. متاسفانه منظور شما نیز از سایت با فضای هاست رایگان واضح نیست. اگر سایت ساز منظور شماست که می توانید به مقاله آشنایی با سایت سازها مراجعه فرمایید. اگر هم فضای آپلود رایگان منظور شماست که می توان به سایتی مانند آپلودبوی اشاره کرد.
      موفق باشید.

      پاسخ
  • جولای 8, 2019 در 4:18 ق.ظ
    پیوند یکتا

    سلام میهن بلاگ دقیقا بیشتر از یک هفته هست خرابه برای ساخت وبلاگ مشکل داره و به هیچ وجه نمیشه وبلاگ ساخت من بهشون زنگ زدم گفتی ولی انگار که نه انگار رفتن تعطیلات هیچ کسی رسیدگی نمیکنه

    پاسخ
  • ژوئن 16, 2019 در 8:59 ب.ظ
    پیوند یکتا

    آیا وبلاگم را فقط از طریق برنامه ایمیل میتوانم بیبینم
    یا برنامه خاصی باید برایش دانلود کنم؟

    پاسخ
    • ژوئن 17, 2019 در 4:40 ب.ظ
      پیوند یکتا

      نیاز به دانلود هیچ برنامه ای نیست. از طریق آدرس وبلاگ (دامنه) می توانید وبلاگ خود را مشاهده کنید. تمام توضیحات لازم برای ساخت و مدیریت وبلاگ در مقاله فوق و مقاله مدیریت وبلاگ، موجود است.
      موفق باشید.

      پاسخ
      • نوامبر 17, 2020 در 7:09 ق.ظ
        پیوند یکتا

        سلام.ساخت وبلاگ چنانچه براه بیافتد و مورد استفاده باشد جالب و خوب است..

        پاسخ
  • مارس 15, 2019 در 10:59 ق.ظ
    پیوند یکتا

    سلام به نظر شما کدام وبلاگ ساز بهتر از همه است

    پاسخ
    • مارس 15, 2019 در 5:55 ب.ظ
      پیوند یکتا

      سلام خدمت شما کاربر گرامی
      نمی توان به صورت کلی یک وبلاگ ساز را برتر از بقیه دانست. هر کدام نقاط ضعف و قوتی دارند. بنابراین باید با توجه به هدف خود از راه اندازی وبلاگ و نوع محتوایی که می خواهید تولید نمایید و همچنین جزئیاتی که در سر دارید، مناسب ترین گزینه را انتخاب فرمایید.
      سعی کنید ویژگی های سیستم های مختلف وبلاگدهی را بررسی نمایید و با توجه به نیاز خود، بهترین گزینه را انتخاب نمایید.
      موفق باشید.

      پاسخ
      • آگوست 12, 2019 در 11:27 ب.ظ
        پیوند یکتا

        سلام،ممنون از توضیحاتتون،خواستم ببینم اگ وبلاگ برای فروش محصولات بزنم میشه صفحه پرداخت اینترنتی قرار بدم؟

        پاسخ
        • آگوست 13, 2019 در 2:24 ب.ظ
          پیوند یکتا

          سلام خدمت شما کاربر گرامی
          ما نیز از همراهی شما سپاسگزاریم.
          در صورتی که مجوزهای لازم را دریافت نمایید، امکان آن وجود دارد. البته با توجه به سیستم وبلاگدهی که انتخاب می کنید، محدودیت هایی نیز وجود خواهد داشت. بنده توصیه می کنم اگر قصد دارید به صورت حرفه ای وارد این موضوع شوید، از وردپرس استفاده نمایید.
          موفق باشید.

          پاسخ
      • می 18, 2021 در 8:26 ق.ظ
        پیوند یکتا

        سلام، من همه سایتا رو بررسی کردم، بلاگیکس عالیه ،خیلیییی خوشگله و امکاناتش خیلی عالی و مدرنه 😍 بقیه سایت ها مثل شما هم معرفیش کرده بودن من آشنا شدم اینه ادرسش فکر کنم
        {blogix.ir}

        پاسخ
    • ژانویه 10, 2019 در 12:00 ق.ظ
      پیوند یکتا

      سلام خدمت شما کاربر گرامی
      کافیست آدرس دامنه ای را که برای وبلاگ خود انتخاب کرده اید در نوار آدرس مرورگر خود وارد فرمایید. همچنین می توانید در منوی کاربری وبلاگ خود بر روی گزینه “مشاهده وبلاگ” کلیک نمایید.
      موفق باشید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *